Edamamebønner

Edamamebønner (soyabønner) er skikkelig godt, og passer som både snacks, forrett eller i ulike retter. De er superenkle å tilberede, så dette kan knapt kalles en oppskrift.



Edamamebønner er som andre belgvekster en god kilde til protein. Faktisk kommer over 30 % av energien i edamamebønner fra protein, og disse bønnene er unike ved at de inneholder alle de essensielle aminosyrene! Det betyr at denne proteinkilden kan være ekstra lur å inkludere i kostholdet hvis man spiser vegetarisk. I tillegg inneholder de noe fett, av umettet type og bra med karbohydrater og fiber.


De grønne, herlige bønnene er også en kilde til flere vitaminer og mineraler. Blant annet inneholder de flere B-vitaminer, særlig folat, og er faktisk også en kilde til både jern og kalsium.


Oppskrift

  • Fryste edamamebønner

  • Maldonsalt

  • Margarin eller smør

  • Sitron


Fremgangsmåte

Varm en stekepanne til høy varme. Tilsett 1 ss margarin eller smør og deretter de fryste edamamebønnene. Rør godt mens det steker. Stekes i ca. 4 minutter for å bli ordentlig gjennomstekt.


Serveres med et dryss maldonsalt og litt presset sitronsaft over.


Edamamebønner setter også virkelig prikken over i-en i retter som pokebowl eller veggiebowls. Da lar du de avkjøles litt etter steking og presser ut bønnene.





© Smakfull helse 2019 | Personvernerklæring