Er det sunnere å velge vegansk? Del III

Erstatninger til kjøtt øker stadig i utvalg og typer. Vi får kjøpt veganske og vegetariske alternativer til burgere, pølser og kjøttdeig i butikken, men også gjennom fast-foodkjeder som McDonalds og BurgerKing. Dette er absolutt en positiv utvikling for å gjøre det lettere å velge bort rødt kjøtt, og bevege oss mer over i et vegetarisk kosthold. Men er ”vegatarisk kjøtt” sunnere?



Hva er forskjellen mellom kjøtt og "vegetarisk kjøtt", rent ernæringsmessig?


Salt

Rødt- og bearbeidet kjøtt inneholder mye salt, men det gjør også mange kjøtterstatninger. Det er selvfølgelig store variasjoner fra produkt til produkt, hvor noen inneholder litt mindre, eller til og med litt mer, enn kjøttproduktene. Forsøk å finne et produkt med så lite salt som mulig.


Energiinnhold

Energiinnholdet i både kjøtt- og vegetarprodukter varierer. I karbonadedeig og hamburgere er det henholdsvis omtrent 120 og 200 kcal per 100 gram matvare. Innenfor plantebaserte burgere har vi produkt som ligger på alt fra 100-260 kcal per 100 g. Kjøtterstatninger er ikke nødvendigvis et magrere produkt (men kan være det)!


Fett

Viktigere enn det totale energiinnholdet, er hvilke næringsstoffer matvaren består av. Det viktigste når vi snakker om kjøttprodukt er fettinnholdet, særlig mettet fett. Fett i kjøtt er hovedsakelig mettet fett, en type fett som påvirker kolesterolet vårt og dermed øker risikoen for hjerte- og karsykdommer. Vi bør derfor finne et produkt med et lavt innhold av mettet fett. En vanlig hamburger ligger på omkring 5-8 g mettet fett per 100 g. Innholdet av mettet fett i kjøtterstatninger varierer mye, fra innhold på nivå med vanlig kjøttprodukt, men også så lavt som 0-1,5 g mettet fett per 100 g. Produkter med et lavt innhold av mettet fett er gunstig, og er gjerne hovedsakelig basert på belgvekster og grønnsaker.


Protein

Kjøtt er en viktig kilde til protein. Karbonadedeig og hamburger inneholder omkring 15-20 g protein per 100 g matvare. I vegetarisk kjøtt vil man finne store variasjoner i proteininnhold, fra omkring 5 g til i underkant av 20 g per 100 g. Samtidig er protein et næringsstoff man sjeldent får for lite av, også på et vegetarisk kosthold. Forutsatt at man inkluderer gode kilder til vegetarisk protein, slik som belgevekster, quinoa og nøtter, kanskje også egg og melk.


Kjøtt, vegetarisk kjøtt og helseeffekter

Selv om noen kjøtterstatninger også inneholder en del salt, kalorier og mettet fett, så vil man ha en effekt av å kutte ned på det røde kjøttet i seg selv. Dette fordi kjøttet i seg selv inneholder stoffer med uheldig påvirkning på helsen.


Samtidig kan man få mer av noen nyttige næringsstoffer, slik som fiber, når man velger et vegetarprodukt. Kjøtt er fiberfritt, mens de aller fleste kjøtterstatninger har et innhold av fiber, dog varierende mengde. Fiber har gunstige helseeffekter som kan bidra i forebygging av både hjerte- og karsykdommer og diabetes.


Oppsummert - hva betyr dette?

Fast-food er et mindre godt valg uansett om det er med eller uten kjøtt, og bør derfor være noe man unner seg i ny og ned. Prosesserte plantebaserte kjøtterstatninger trenger ikke være lik sunnhet, men det er nok uansett sunnere enn alternativet basert på kjøtt.


Det beste valget innenfor kjøtterstatninger vil være produktene der du kjenner igjen råvarene på ingredienselisten og som er mindre prosessert. På den måten vil erstatning for kjøtt i større grad være en blanding av belgvekster, nøtter, soya, tofu og grønnsaker. Matvarer vi vet har en gunstig innvirkning på helsen vår.


Ved å redusere inntaket av rødt kjøtt får man en helseeffekt i seg selv. Samtidig kan man få mer av noen gunstige næringsstoffer, slik som fiber.



Referanser

© Smakfull helse 2019 | Personvernerklæring