Hvorfor er nøtter så sunt?

En nøtt er en tørr frukt med skall rundt. I dagligtalen inkluderer vi ofte også noen frø, steinfrukter og belgvekster innunder betegnelsen nøtter. Det kan være slik som mandler og peanøtter, som henholdsvis egentlig er en steinfrukt og en belgvekst. Man inkluderer disse i begrepet fordi næringsinnholdet har bestemte fellestrekk.


Felles for samlebetegnelsen nøtter er det høye innholdet av umettet fett, protein og mikronæringsstoffer som vitamin E, sink, magnesium og antioksidanter.


Det ”sunne” fettet

Fettet vi spiser har stor innvirkning på helsen vår, særlig hjerte- og karhelsen. Dette fordi de ulike fettypene vi spiser virker inne på sammensetningen av fettstoffer i blodet vårt, som igjen har betydning for utviklingen av åreforkalkninger og dermed også risiko for hjerte- og karsykdom. Å bytte ut mettet fett med umettet fett er vist å virke gunstig inn på fettstoffene i blodet. I praksis betyr dette å redusere inntak av fett fra eksempelvis kjøtt og smør, og øke inntaket av fett fra fisk, vegetabilske oljer og nøtter. Slik kan nøtter virke positivt inn på hjerte- og karhelsen vår.


Når man har sett systematisk gjennom forskningen som foreligger, er det konkludert med at det er sannsynlig at inntak av nøtter kan virke forebyggende mot hjerte- og karsykdommer.


Styrke antioksidantforsvaret

Nøtter har et høyt innhold av antioksidanter som kan bidra positivt inn i sykdomsforebygging. Antioksidantforsvaret vårt er viktig for å nøytralisere skadelige stoffer som dannes i kroppen vår, slik som frie radikaler. Frie radikaler dannes naturlig i kroppen vår hele tiden, og en større mengde produseres når cellene våre utsettes for skade, blant annet fra sollys, røyk eller inntak av skadelige stoffer. Hvis kroppens forsvar ikke nøytraliserer disse frie radikalene kan de blant annet bidra i utviklingen av flere krefttyper, åreforkalkninger og flere andre kroniske sykdommer. Et tilstrekkelig inntak av antioksidanter kan være bidragsytende til å redusere risikoen for utvikling av disse sykdommene.


Super plantebasert næringskilde

Nøtter er nyttig å inkludere i kostholdet fordi de bidrar med flere næringsstoffer kroppen trenger for å fungere optimalt. En særlig nyttig matvare er det i et vegetarisk og vegansk kosthold, fordi det kan være en god kilde til protein, samt at særlig mandler er en god vegansk kilde til kalsium. Faktisk er jerninnholdet også relativt høyt i nøtter, men bør inntas sammen med vitamin C for å fremme opptaket fordi plantebasert jern absorberes dårligere i kroppen. Nøtter er altså en svært næringstett matvare, men også energitett.


For mye kalorier?

Det er ikke et likhetstegn mellom et lavt innhold av kalorier og sunnhet. Nøtter er et godt eksempel på dette, som inneholder masse nyttige næringsstoffer og samtidig har en høy energitetthet. Det er allikevel viktig å være bevisst på mengden man inntar av energitette matvarer hvis man ønsker å holde vekten.

”Spis gjerne en håndfull usaltede nøtter hver dag”

Hvordan øke inntaket av nøtter?




Kilder:

  • Kosthold for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer. Metodologi og vitenskapelig kunnskapsgrunnlag. Nasjonalt råd for ernæring, 2011.

  • Kostrådene, Helsedirektoratet.

© Smakfull helse 2019 | Personvernerklæring