Hjemmelaget sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg er jo bare helt nydelig. Det trenger faktisk ikke å være usunt heller - helt sant! De fleste sjokoladepåleggene man får kjøpt på butikken inneholder omkring 60 % sukker, i tillegg er de gjerne tilsatt ulike former for mindre sunne fettkilder. Lager du dette sjokoladepålegget får du bra med nyttige næringsstoffer, samtidig som du kan storkose deg med helt nydelig sjokoladetopping på brødskiva.


Hovedingrediensen er hasselnøtter som gir bra med umettet, sunt fett. Grunnet det høye innholdet av fett i nøtter, er dette energirike matvarer. Samtidig er det også næringstette matvarer, som vil si at de har et høyt innhold av næringsstoffer. Hasselnøtter er blant annet rik på vitamin E, gir bra med noen B-vitaminer (tiamin og folat), litt jern og en del kalium. Hasselnøtter inneholder også antioksidanter som bidrar til å styrke immunforsvaret i kroppen vår.


Nydelig smak og nyttig innhold.


Oppskrift


  • 250 g hasselnøtter

  • 4 ss søtning*

  • 1.5-2 ss bakekakao

  • Litt salt

*For en helt sukkerfri variant bruk en blanding av sukrinmelis og sukrin gold for best smak; 2 ss sukrinmelis + 2 ss sukrin gold. Eventuelt bruk helt vanlig melis/sukker.


Fremgangsmåte

Begynn med å fordele hasselnøttene utover et bakebrett og stek på 180 grader i 8 minutter. La avkjøles litt. Begynn med de ristede hasselnøttene i en blender og kjør til det blir en litt flytende masse. Først blir det knuste nøtter, før fettet i nøttene frigjør seg og danner et tynnere nøttesmør. Tilsett så kakao, søtning og litt salt. Begynn heller litt forsiktig og smak til etter hvert. La massen kjøres i blender til passe flytende konsistens.


Oppbevares på et glass. Holder seg i flere uker.


Serveres på brødskiva, eller hva med topping på vafler?




© Smakfull helse 2019 | Personvernerklæring