Fiskekaker - smakfulle og næringsrike hverdagsmiddager

Noen dager trenger man ferdig middag på 1-2-3. Da er fiskekaker genialt. Og selvom det skal gå raskt, trenger det ikke gå på bekostning av smak eller næring. Her får du nemlig oppskrifter på enkle, raske og næringsrike middager med fiskekaker.


Mange lurer på om fiskekaker er sunt. Det kan det absolutt være, særlig når man velger varianter med høyt innhold av fisk. Når innholdet av fisk er lavt, øker innholdet av karbohydrater fra kilder som gir lite annen næring, samt at proteininnholdet blir lavere. Da får man mindre nyttige næringsstoffer, og fiskekakene metter ikke like godt som ved et høyt innhold av fisk. Velg fiskekaker med minst 60 % fisk, helst 80 %, for et godt valg. Det finner du enkelt ved å snu pakningen og lese ingredienslisten. Der står det faktisk hvor høy prosentandel fisk det er i produktet.


Kombiner fiskekaker med en god porsjon grønnsaker og en kilde til fiberholdig karbohydrater, så har du et fullverdig, sunt og smakfullt måltid.


3 oppskrifter på raske & sunne fiskekakemiddager

I alle oppskriftene skal fiskekakene stekes i panne eller stekeovn til de er gjennomvarme. I panna steker du fiskekakene på middels-høy varme i 2 minutter på hver side. I ovnen på ca. 180 grader i 10 minutter.


Fiskekaker med asiatisk vri

Kok byggryn til de er myke, i ca. 20 minutter. Bland 1 dl soyasaus med 1 fedd hvitløk, samme mengde ingefær og en halv chili. Stek grønnsaker; purre, gulrotstaver og hodekål i 3-4 minutter på høy varme. Topp det hele med koriander og lime.


Fiskekaker i wrap med enkel coleslaw

Lag en enkel coleslaw ved å blande 2:1 lettrømme og majones (f.eks. 2 ss lettrømme og 1 ss majones, mengde avhengig av antall personer til bords), og bland inn finsnittet rødkål. Fyll en grov wrap med spinat, rødløk, paprika og tomat. Topp med coleslaw og skiver av stekt fiskekake.


Fiskeburger med mangosalsa

Mangosalsa lages ved å finhakke og blande mango, cherrytomat og rødløk. Tilsett gjerne en spiseskje olivenolje og litt sitronsaft. Bruk brødskiver eller hamburgerbrød, helst grove. Server med salat eller spinat, og grønnsaker etter ønske.



© Smakfull helse 2019 | Personvernerklæring