Hjemmelaget pølsebrød (og hamburgerbrød)

Hjemmelaget pølse- og hamburgerbrød hever absolutt smaken på måltidet flere hakk. I denne oppskriften får du en halvgrov variant slik at måltidet også blir hakket mer næringsrikt. Ønsker du ikke halvgrov type, kan sammalt mel byttes ut med siktet hvetemel.


Brødene kan gjerne fryses, så det kan være lettvint å lage dobbel porsjon når du først er igang.



Oppskrift

Til ca. 12 stk pølse- eller hamburgerbrød:

  • 3 dl lettmelk

  • ½ pk fersk gjær

  • ½ ts salt

  • 3 ss rapsolje

  • 3 dl sammalt hvetemel finmalt

  • 3-3,5 dl siktet hvetemel


Fremgangsmåte

Varm melken fingervarm. Rør ut gjæren i melken. Tilsett de andre ingrediensene. Hold igjen 0,5 dl siktet hvetemel, slik at deigen kan justeres til riktig konsistens etterhvert under eltingen. Elt i 5-10 minutter. La heve i 1 time eller til dobbelt størrelse.


Del deigen i 12 emner. Rull ut til 12 avlange pølsebrød eller runde hamburgerbrød.

La heve i 30 minutter. Pensle med vann.


Stek på over- og undervarme midt i ovnen på 225 grader i 10-15 minutter, eller til de er gylne.




© Smakfull helse 2019 | Personvernerklæring