Hvordan "takle" julesesongen

Julebord, julebakst, adventskos, adventskalender, familieselskap… Vi er inne i en måned med mye fokus på kos og mat, noe som er innmari hyggelig, men som også kan være veldig vanskelig for noen.


Tradisjoner og samlinger rundt mat skal være kos, og det skal være lov å hygge seg litt ekstra uten å tenke på sunnhet, kalorier og vekt. Det er ikke hva man spiser på julaften og de to juledagene som er viktig for å ha en sunn kropp! På den andre siden kan julesesongen bli veldig lang for mange, helt fra slutten av november og ut i januar. Julebordene starter tidlig og julekakene holder ut på nyåret.


Måltid er ikke bare næring

Måltid er ikke bare næring, men også sosialt, tradisjon og forbundet med følelser (forhåpentligvis glede). Det er viktig at vi klarer å nyte dette! Det å samle familie og venner rundt et måltid er kjempeviktig, og vi bør kunne gjøre dette uten noen form for dårlig samvittighet! Samtidig går det an å ha noen tanker i bakhodet for at ikke julekosen skal bli for tung å bære på nyåret.

By Brooke Lark at Unsplash

Tenk porsjonskontroll

Det handler alltid om mengde. Det kan være fort gjort å tenke at ”jeg bør ikke spise det der”. Bedre enn å nekte seg mat, er å spise litt av det og nyte litt ekstra. Bestem deg på forhånd hva som er en passe porsjon for deg og hold deg til den porsjonen. Det skjer allikevel noen ganger at man spiser mer enn planlagt. Ikke grav deg ned av den grunn og ikke tenk at ”løpet kjørt”. Start på ny frisk ved neste måltid.


Hva har du mest lyst på?

Tenk over hva du faktisk har mest lyst på og prioriter det. Det er fort gjort at man spiser bare fordi det er tilgjengelig. Det er gjerne nøtter på bordet, sjokolade og marsipan i skåler rundt omkring og lett tilgjengelige julekaker. Unngå å spise masse som egentlig ikke betyr så mye for deg.


Øk aktivitetsnivået

Vær litt ekstra aktiv i julen sånn at du også bruker noe av den ekstra energien. Det betyr ikke at du skal svette for harde livet eller må få skvist inn en treningsøkt. Gå en tur, ta med familien ut på aking, lag en rebus ute eller dra på skitur med noen venner. Aktivitet er en fin måte å være mer sammen på! Med mye selskap kan det også være deilig å ta en liten pause for seg selv, da er en løpetur eller treningsøkt ikke så dumt.


Fyll på med frukt og grønnsaker

La frukt eller grønnsaker være en naturlig del av kostholdet også i julen. Lag en grønnsakstallerken til frokost og lunsj, og bruk det som snacks mellom måltid. Ved å få inn ”5 om dagen” også i julen vil man fylle opp kroppen med god næring. Å ha masse god næring i kroppen gjør at det er litt mindre sannsynlighet for de største utskeielsene.


Fokuser på alt det fine ved julen. Tenk på det hyggelige omkring måltidene, og legg bort tanker om dårlig samvittighet. Ha fokus på det du bør spise mye av, og kos deg masse med det du liker best - innimellom. Nyt juletiden!

© Smakfull helse 2019 | Personvernerklæring