Kikertpannekaker

Kikertpannekaker er superenkelt å lage med bare 2 ingredienser: vann og kikertmel. I motsetning til tradisjonelle pannekaker med hvetemel som hovedingrediens er disse pannekakene fulle av proteiner og fiber. Fordi de får en litt annen smak enn andre pannekaker, anbefales også å endre på tilbehøret. Disse pannekakene er mer å regne som en type wrap som kan fylles med ulikt "salt fyll". Fyll på med grønnsaker og kylling, fisk eller kjøtt etter ønske.


Her er to varianter med laks og pesto. En med ruccola, paprika, purre og tomat, og en med stekt kål, løk og brokkoli. Bare fantasien setter grenser.



Oppskrift

Til ca. 8 pannekaker:

  • 4 dl kikertmel

  • 4 dl vann

  • Olje til steking

Fremgangsmåte

Bland mel og vann med en visp. Sett røren i kjøleskapet noen timer (1-2 timer). Jeg lager den helst på morgenen, så er den klar til middag. Stek tynne pannekaker på medium varme. Ønsker du større porsjon justerer du opp mengdene med like deler mel og vann. Røren står seg godt (flere dager), så lag gjerne en stor porsjon og ha til flere middager med ulikt fyll.



Allergivennlige

Pannekakene er også perfekte for allergikere og veganere. Kikertmel er naturlig glutenfritt og passer derfor godt for cøliakere. Røren inneholder ikke melk og melet binder seg også bedre sammen, slik at det ikke er behov for egg.


Kikertmel finner du i ulike grønnsaksbutikker eller på helsekosten. Førstnevnte er definitivt billigst.


© Smakfull helse 2019 | Personvernerklæring