Kjøleskapsgrøt

..eller overnight oats. En superenkel og næringsrik frokost som gjøres klar kvelden før, slik at morgenen kan gå litt lettere. I perioder hvor jeg har det ekstra travelt liker jeg å ha denne frokosten klar slik at jeg uansett får i meg frokost, enten før jeg drar hjemmefra eller ”to-go” på jobb.



Havre gir langsomme karbohydrater og fiber slik at du holder deg mett lenge. Sammen med proteiner fra meieriprodukt og vitaminer fra bær eller frukt blir dette en god og balansert frokost.




Visste du at havre inneholder et fiber som kalles betaglukan, som kan bidra til å redusere både totalkolesterol og LDL-kolesterolet (”det dårlige kolesterolet”), og at et høyt inntak av havre er vist å kunne forebygge hjerte- og karsykdommer?






Havre er en sunn, god og billig matvare.

Oppskriften er for én porsjon. Her har jeg laget den i et glass med lokk slik at jeg kan ta med meg. Det er også mulig å lage en stor skål for hele familien, for flere dager (holdbar i 2-3 dager). Er dere 2 store og 2 små i familien kan man for eksempel gange oppskriften med 9 og ha ferdig frokost for 3 dager.


Kjøleskapsgrøt, 1 porsjon:

  • 1,5 dl havregryn

  • 1,5 dl biola naturell

  • 1 dl lettmelk (0.7 %)

Fremgangsmåte

Bland sammen ingrediensene. Det blir en løs blanding, men når den står noen timer vil havren svelle og det blir grøtkonsistens. Dekk skålen med plastfolie eller et lokk i kjøleskapet. Jeg anbefaler å toppe den med friske bær eller eplebiter & kanel.

© Smakfull helse 2019 | Personvernerklæring