Sunne scones

Scones er perfekt til helgefrokosten. Det er både lett å lage, går relativt raskt uten hevetid og smaker helt nydelig.


Denne oppskriften gir bra med fiber fra havre og sammalt hvetemel. Havre gir grov bakst med mild smak og lysere farge. Det gjør gjerne at havrebakst er litt mer barnevennlig enn annen grov bakst. Mager kesam bidrar med proteiner, men gjør også oppskriften skikkelig saftig!


Passer perfekt med alle typer pålegg, men for en søtere variant er det perfekt med rørte bær til.



Oppskrift

  • 1 boks mager kesam

  • 2,5 dl havremel

  • 2-2,5 dl sammalt hvete finmalt

  • 1 dl lettmelk

  • 1 ts bakepulver

  • 1 krm salt


Bland alle ingrediensene til en deig. Havremel kan også lages ved å male havregryn i en blender. Deigen blir noe klissete. Juster konsistens med sammalt hvetemel hvis den blir for klissete. Den skal kunne holde formen. Form deigen til en rund scones, eventuelt to mindre, som du flater litt ut på et bakepapir. Skjær i deigen slik at det blir et mønster som kan brytes når den er stekt.


Stekes på over- og undervarme 200 grader i 15-20 minutter.

© Smakfull helse 2019 | Personvernerklæring