Perfekt tomatsaus

Denne tomatsausen passer perfekt som både pizzasaus eller til å toppe pastaretten med. Den er relativt enkel å lage og blir innmari mye bedre enn kjøpesaus. Det trenger ikke å ta lang tid, men om den får småkoke litt ekstra blir den enda bedre!



Visste du at tomater blir mer næringsrike når de varmes opp?

I tomater finner vi stoffet lykopen, et pigmentstoff fra karotenoidfamilien, som gir tomaten sin røde farge. I tillegg til å være et pigment utøver lykopen antioksidanteffekt i kroppen vår. Antioksidanter "nøytralisere" skadelige stoffer som dannes i kroppen som en naturlig del av metabolismen eller ved eksponering av skade (eks. røyk, soleksponering).


Dette gunstige stoffet, lykopen, blir faktisk bedre absorbert i kroppen etter oppvarming. Hvilket betyr at tomatsaus faktisk kan bidra med mer antioksidanter enn rå tomater. Det er også fettløselig, noe som betyr at å innta tomater sammen med en fettkilde fremmer opptak. Det kan være å lage tomatsaus med rapsolje som i denne oppskriften, eller å sprinkle tomatsalaten med en god olivenolje.


Som pastasaus passer oppskriften til 3-4 porsjoner. Som pizzasaus blir det nok til 3-4 store pizza.


Oppskrift

  • 1 gul løk, finhakket

  • 2 fedd hvitløk

  • 1 ss rapsolje

  • 2 bokser hakkede tomater (400 g x2)

  • 1/4 ts kvernet pepper

  • Smakes til med saften av ca. 1/4 lime og 1 ss raspet parmesanost


Fremgangsmåte

Finhakk løk og hvitløk. Varm opp en kjele på moderat varme og tilsett en spiseskje rapsolje. Begynn med å steke løken i 2-3 minutter. Tilsett deretter finhakket hvitløk og stek i ytterligere 1-2 minutter. Tilsett så de hakkede tomatene på samme varme og la koke opp. Sett deretter ned temperaturen og la putre under lokk i 10 minutter. Om du har godt tid kan tomatsausen gjerne stå enda lenger på laveste varme for å utvikle mer smak.


Vil du forbedre tomatsausen enda et hakk? Kjør den med stavmikser når den er ferdigkokt. Det er verdt det.


Fullkornspasta med spinat, tomatsaus og parmesan. Halvgrov pizza med spekeskinke, basilikum og mozzarella.


Referanser

Story et Al. An update on the health effects of tomato lycopene. Annu Rev Food Sci Technol. 2010;1:189-210.

© Smakfull helse 2019 | Personvernerklæring