Pesto

Hjemmelaget pesto gir en himmelsk smak til måltidet og passer til så mye forskjellig. Det kan brukes som pålegg, salatdressing, pizzatopping og passer både til fisk og kylling. Ikke bare smaker det godt, men det gir også masse nyttige fettsyrer!



Du har kanskje hørt begrepene "sunt" og "usunt" fett, hvor man gjerne sikter til mettet og umettet fett. Det er ikke slik at fettyper er utelukkende gunstig eller ugunstige, fordi alt vi spiser handler om mengde. Når det er sagt så er det nyttig å ha et forhold til hvilke valg man gjør med tanke på fettinntaket.


Det er en fordel å bytte ut mettet fett til fordel for umettet fett, for å påvirke risikoen for hjerte- og karsykdom gjennom det vi spiser. Mettet fett finner vi hovedsakelig i animalske matvarer (dyrefett fra meieriprodukt, kjøtt og smør). Umettet fett finnes hovedsakelig i vegetabilske kilder og fisk. Generelt bør man derfor velge magre produkter innenfor meieri- og kjøttprodukt for å redusere inntaket av mettet fett, og samtidig øke inntak av umettet fett gjennom fisk, nøtter og planteoljer.


Pesto er en smakfull kilde til gunstig fett

Les mer om fett i dette innlegget.


Oppskrift:

  • 2 ss pinjekjerner

  • 1 potte basilikum

  • 1 fedd hvitløk

  • 4 gode ss revet parmesan

  • 1 dl olivenolje

  • Litt kvernet pepper


Fremgangsmåte

Plukk bladene av en hel basilikumplante og legg i en bolle. Rist pinjekjernene gylne og tilsett i bollen. Tilsett hakket hvitløk, parmesan, olivenolje og litt pepper. Kjør noen minutter med stavmikser til en jevn masse. Oppbevares på et tett glass. Holder seg i alle fall en god uke.

© Smakfull helse 2019 | Personvernerklæring