Rødt kjøtt - "ja" eller "nei" mat?

Dette er det tredje innlegget i serien "Bytteliste for sunnere valg" og tar for seg kjøtt, med særlig fokus på rødt kjøtt. Det første innlegget handlet om meieriprodukter, og det andre om kornprodukt. Disse kan du lese her og her.


Kostrådene anbefaler å redusere inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt. Rødt kjøtt inkluderer storfe, svin, sau og geit. Kjøtt og kjøttprodukter skiller seg hovedsakelig fra hverandre med tanke på innhold av fett, men også saltinnhold, grad av bearbeiding og mengde kjøtt i produktet.


Fettet i rødt kjøtt er hovedsakelig mettet fett, den typen fett vi bør redusere for å påvirke risiko for hjerte- og karsykdom. Derfor er det gunstig å velge kjøtt og kjøttprodukt med mindre fett.


For å skille mellom ulike typer fett kan man bruke huskeregelen om at ”fjøsfett” er mettet, og ”fjordfett” er umettet.

Av bearbeidet kjøtt er det primært kjøtt som er røkt, saltet eller konservert med nitritt eller nitrat som bør reduseres. Eksempel på dette er bacon, pølser, spekepølser. Dette er fordi røkte og saltede matvarer øker risiko for kreft i magesekk, og natrium i salt øker risiko for høyt blodtrykk og blodtrykksrelatert sykdom (som hjerteinfarkt og hjerneslag). Rødt kjøtt bearbeidet med disse metodene øker også risikoen for kreft i tykk- og endetarm. Det er bedre å velge rene kjøttstykker eller kjøtt tilberedt ved koking, steking, hermetisering, tørring, frysing.


Det er viktig å legge til at rødt kjøtt også bidrar med nyttige næringsstoffer! Ved å velge et sunnere alternativ kan det absolutt inngå som en del av et balansert, sunt kosthold. Rødt kjøtt er en god kilde til protein og kan være en viktig kilde til jern, sink, selen, vitamin B12 og vitamin B6. Velg rene råvarer med lite fett og salt, og erstatt noe rødt kjøtt med kylling og kalkun, eller vegetaralternativer.


Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt til 500 gram per uke. Dette tilsvarer to til tre middager og litt kjøttpålegg.


Ingredienslisten

Kjøper du kjøttprodukt slik som pølser, karbonader og liknende kan det være nyttig å se på ingredienslisten. Kjøper du karbonader med 60 % kjøtt, er ofte resten av ingrediensene stivelse eller tilsatt fett. Det påvirker næringsinnholdet. Stivelse tilsatt i kjøttprodukt er stort sett ikke fiberholdig og næringsrikt, og tilsatt fett er hovedsakelig mettet. Velg derfor produktet med høyest innhold av kjøtt.


Salt er også viktig å se på når vi handler kjøttprodukt. En matvare som inneholder 1,25 g salt eller mer per 100 g regnes som mye salt. Innholdet av salt kan man lett undersøke ved å se på næringsinnholdet (listen over innhold av næringsstoffer på baksiden av produktet). Det meste av saltet vi får i oss er via hel- og halvfabrikata. Lager man hovedsakelig mat fra bunnen av med rene råvarer får man automatisk redusert saltinntaket.



Bruk Nøkkelhullsmerket når du velger kjøtt og kjøttprodukt, så får du et alternativ som inneholder mindre mettet fett og salt.








Referanser

  • Animalia.no

  • Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer, 2011

  • https://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/tema/naringsstoffer/salt

© Smakfull helse 2019 | Personvernerklæring